Blog, nyt og video

onsdag 22. april 2026

At leve med (Funktionel) lidelse – og sætte foden ned

Du kender måske til tilstande som kronisk træthedssyndrom, BDS og fibromyalgi… de hører alle ind under betegnelsen Funktionel lidelse, som defineres som en samlebetegnelse for en gruppe af sygdomme, hvor man har fysiske symptomer, som gør det svært at fungere i dagligdagen. Den præcise årsag kendes ikke, men man kan forstå det som en sygdom, hvor hjernen og kroppen af forskellige årsager er overbelastet og ikke fungerer normalt. Du kan læse meget mere detaljeret her: https://funktionellelidelser.dk/om-funktionelle-lidelser

Det vurderes, at omkring 10 % af befolkningen har generende symptomer fra en Funktionel lidelse, og selv har jeg haft forskellige symptomer i rigtig mange år. Det har på minussiden givet gentagne sygemeldinger og fyringer, en belastet økonomi, frustrationer og knuste drømme – og så naturligvis de konkrete gener ved symptomerne… På plussiden har det givet kæmpe indsigt i mig selv, erfaringer med at være patient (værdifuld viden, når man er behandler), og mange erfaringer med forskellen mellem teori og praksis – at vide, hvad der er godt, og at efterleve det, kan være to meget forskellige ting!
Skal sygdomsvedligeholdende mønstre brydes, skal spotlyset vendes indad, og uhensigtsmæssige strategier skal udskiftes til nye og mere bæredygtige måder at møde Livet på. Svært!!! Det kræver en del at ”sætte foden ned” og revurdere sine muligheder og valg, og det er vigtigt at turde være ærlig, både over for sig selv og for andre… 💪💪

Personligt har jeg de seneste 3 år brugt strategier beregnet til overlevelse af akut krise, men krise på krise kom til at trække ud alt for længe. Sygdom i familien og andre udfordringer, som jeg ikke ”kunne” fravælge at involvere mig i – eller kunne jeg mon have sagt stop? I sidste ende ér det jo et valg hver gang, måske et meget vanskeligt valg, men stadig et valg… og der er noget styrke forbundet med at stå ved, at jeg selv traf det valg. Vi kan naturligvis blive ”offer for omstændighederne”, men oftest ér der faktisk et valg, som vi selv må træffe og dermed også ”eje” og lære af… Vi kan først lære at træffe bedre valg, når vi tør se på os selv og på, hvad der drev os til (igen) at lande i en situation, hvor symptomerne begyndte at blusse op…

Hvorfor vælger jeg at dele mine mere private oplevelser i nyhedsbrevet? Af flere årsager: Dels som en forklaring på, at NaturSund har kørt på lav kraft længe og har nedsat åbningstid en lang periode endnu - fordi jeg er deltidssygemeldt, mens jeg forhåbentlig kommer gennem en helende og opbyggende sommer. Dels fordi jeg er blevet klar over, at det faktisk er en ret udbredt tilstand med alt for lidt opmærksomhed og viden blandt "almindelige" mennesker. Dels fordi jeg gerne vil slå et slag for, at det er ok at være åben omkring sine sårbarheder og udfordringer, for det kan alle profitre af. Og dels for at give et indblik i, hvorfor mit arbejde som behandler bliver præget af en stadigt mere holistisk forståelse af krop og sjæl 🌈 De meget dybe processer, jeg har været igennem de seneste år, har givet mig dybe erfaringer. Erfaringer, som jeg gerne vil dele ud af, både individuelt til klienter og i Kredsen til NaturSunds forskellige shamanistiske og naturspirituelle arrangementer.

2 helt konkrete input, jeg indtil nu har fået fra Klinik for Funktionel Lidelse: Stop Op-øvelsen (den ligger som en af lydfilerne på deres hjemmeside) - og en opfordring til at føre dagbog; groft sagt ud fra opskriften: Hvad var godt i dag, hvad var skidt i dag, og hvad kan jeg lære af i dag... Måske du, eller nogen du er tæt på, også kan have gavn af at dykke lidt ned i deres hjemmeside og blive klogere eller finde gode redskaber, der kan være til hjælp 😉

Det er en kunst at komme helet og forhåbentligt stærkere gennem kriser. Jeg arbejder dagligt på min egen proces og ser det også i min praksis igen og igen; gode mennesker, som kæmper med alt, hvad de har lært for at (gen)finde mening, prioritere, balancere, styrke kroppen, nære sjælen, holde fast, holde ud, bevare kontrollen... og stor anerkendelse herfra, de skulle have en pris! (Læs eventuelt med her: https://natursund.dk/blog-og-nyhedsbrev/en-pris-til-dig/ )

KÆMPE RESPEKT HERFRA til dig, som i måneder og år holder ud og søger videre efter bedre redskaber og bedre hjælp, mens du giver mere, end du har, til dine nærmeste, som har brug for dig!! Kæmpe respekt til dig – og samtidigt også en kærlig opfordring til nu at finde stop-knappen, pyt-knappen, nødudgangen FØR du selv vælter helt – for ellers er du jo ikke til gavn for nogen!! Og finder du modet til at se på det, vil du måske opdage, at det netop er, fordi du kæmper med alt, hvad du har lært, at det går galt – fordi dine gamle strategier ikke længere er hjælpsomme 😩 Det er forskelligt, hvad vi har brug for, og fra hvem – men noget af det, jeg generelt oplever som vigtigt, er at SLIPPE SKYLD OG SKAM!!! For det er ofte nogle af de gamle mønstre og følelser, som driver os ud over kanten uden respekt for kroppens mange belastningssignaler…

Det er her, at livskunsten kommer ind i billede; evnen til at stoppe op, revurdere sine værdier og strategier, tage livet i egne hænder (med den nødvendige hjælp under vejs): De konkrete redskaber som at trække vejret, sidde mindfuldt i naturen 🐞🌳🦌🐾🦜 dyrke Qi gong og yoga, lære metakognitive teknikker, spise sundt, hvile, være kreativ, mærke efter kroppens OG sjælens kald og sove efter behov… alt det, du kender. Og selvfølgelig at lære ordet NEJ! Til chefen, partneren, børnene og alle de andre.... Bare NEJ, I må finde en anden løsning, for jeg kan og vil ikke mere lige nu! 
På Funktionelle lidelsers hjemmeside ligger der som nævnt flere lydfiler, du måske kan have gavn af https://funktionellelidelser.dk/for-patienter-og-paaroerende/hvis-du-er-patient/lydfiler-til-oevelser


Udover de konkrete redskaber er støttesystemerne og netværkene meget vigtige: Du kan finde åndehuller i fællesskaber med ligesindede, og venner, familie, professionelle støttenetværk, psykologer, læger m.fl. kan være en god hjælp under kriser. Hvad end der hjælper… Selv havde jeg god hjælp af at sprede mit behov for støtte ud til flere i de hårdeste tider, og så har det shamanistiske arbejde været en absolut vigtig støtte til at komme igennem presset, og det kan du læse mere om under shamanismelinket.

De shamanistiske processer har blandt andet givet mig: Perspektiv – Rod/jordforbindelse – Forbundethed og dyb mening – Blik for ”gaven” i enhver udfordring – Fokus på at opgive illusionen om kontrol og trække vejret ind i Accept og Tillid i stedet – En ny og livsændrende forståelse af begreber som Angst og Medfølelse – Muligheden for at søge Hjælp, Kraft og Indsigt hos ånder og kraftdyr – Vished for, at jeg/vi aldrig er alene… 🥰

Det er aldrig mit ønske at missionere! Det er imidlertid blevet vigtigt for mig at dele mine erfaringer og tilbyde andre den samme adgang. Adgang til at opdage deres egne ressourcer og muligheder for at kombinere de ”evidensbaserede” indsigter og redskaber med de ”tusindår-gamle-erfaringer-baserede” indsigter og redskaber – fordi det virker! Det hjælper! Og du kan tage Kraften og ansvaret hjem til dig selv frem for at komme i en offerrolle i systemet ❤️